Zuzana Roithová: Evropská unie dluží spotřebitelům i podnikatelům modernější pravidla pro obchodování po internetu |
|
Evropský parlament drtivou většinou schválil iniciativní Zprávu o důvěře spotřebitelů v digitálním prostředí, kterou vypracovala česká poslankyně Zuzana Roithová. „Dokument je nejen důležitým signálem pro Evropskou komisi, která připravuje největší reformu pravidel na ochranu spotřebitele za poslední dekádu, ale otevírá diskuzi o tom, co a jak regulovat v tak dynamické oblasti, jako je on-line nakupování,“ říká Roithová. Komisařka pro ochranu spotřebitelů Meglena Kuneva prohlásila: "Považuji danou oblast, zpracovanou ve Zprávě poslankyně Roithové, za jednu ze svých hlavních priorit pro nadcházející rok."
|
|
[ 21. června 2007 | Autor: ] |
|
„Navzdory bezhraničním možnostem internetu jakoby zásada „vnitřní evropský trh – méně omezení, více možností“ v elektronickém prostředí neplatila,“ říká europoslankyně. Elektronických obchodů přeshraničně využívá jen 6% evropských zákazníků. Podle Roithové je proto třeba zlepšit spotřebitelskou ochranu i pro on-line aukce a nákup turistických služeb přes internet, zprůhlednit dodavatelské řetězce, aby zákazník věděl, kdo je konečný dodavatel, či vytvořit systém včasného varování před podvodnými aktivitami na internetu, včetně kampaně proti takto prodávaným padělaným lékům.
Místopředsedkyně Výboru EP pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele vytahuje také do boje proti tříštění vnitřního trhu. „Považuji za nepřípustné, že se zákazník nedostane ke zboží či službě přes hranice své země kvůli svému občanství, místu pobytu či držení platební karty z jiné země,“ nesouhlasí europoslankyně. Podle Eurobarometru se to týká třetiny zákazníků (například hudební on-line obchod iTunes je přístupný jen v 15 starých zemích EU, internetový platební systém PayPal omezuje některé služby původem bankovní karty atd.).
„Řešením může být plná harmonizace právních předpisů, ta je ale pro tak dynamické odvětví neflexibilní, proto ve své zprávě prosazuji dobrovolné standardy formou tzv. soft law nástrojů,“ vysvětluje Roithová. Komise podle ní musí koordinovat činnost podnikatelů i spotřebitelských organizací, výsledkem jimi vytvořeného katalogu dobrovolných standardů pro přeshraniční elektronický obchod bude možnost využití Evropské značky důvěry.
„Chci také zavést dobrovolné standardizované smlouvy pro přeshraniční obchod,“ říká europoslankyně, „lidé nevěří v úspěšné vyřešení reklamace za hranicemi své země a to se musí změnit.“ Vyjasnění a shrnutí práv a povinností uživatele má přinést Evropská charta uživatelských práv v informační společnosti. Evropský parlament je jedním z prvních parlamentů na světě, který takovou chartu navrhuje.
„Evropa může konkurovat USA nebo Asii kvalitou, když se zvýší konkurence na vnitřním trhu,“ tvrdí Zuzana Roithová. „Evropský potenciál není dobře využitý.“