Projev ke Spotřebitelské strategii EU |
|
Plenární zasedání EP, Štrasburk, 19.5.2008
|
|
[ 20. května 2008 | Autor: Zuzana Roithová ] |
|
Globalizace našeho trhu si žádá silná, jasná a dobře vymahatelná práva spotřebitelů. Již loni jsem ve své zprávě upozornila že, důvěru v on-line obchod zvýší vzorové zákaznické smlouvy a lepší mechanismy pro řešení stížností i evropská značka důvěry a charta spotřebitelů. Evropský spotřebitelský ombudsman nám myslím nepomůže. Potřebujeme spíše finančně posílit fungující spotřebitelské organizace a kontrolní orgány v členských státech, protože ony odhalují stále více nebezpečných výrobků z Asie. To co od nás občané také čekají, je lepší řešení stížností přeshraničně. I proto má význam sladit pravidla mezi členskými státy. Ovšem kolektivní stížnosti jsou kontroversní. Americký model je výhodný pro právníky, ale pro spotřebitele i podnikatele je nákladný. Komise by nejdříve měla vyhodnotit evropské zkušenosti s německým či britským modelem.