Začlenění letectví do systému obchodování s emisemi CO2 |
|
EP dnes rozhodl nad rámec Kjótského protokolu, že i letectví bude zahrnuto do obchodování s emisemi, stejně jako jiná doprava a ostatní odvětví, která znečišťují ovzduší emisemi CO2.
|
|
[ 14. listopadu 2007 | Autor: ] |
|
Letectví emituje sice jen 3%, ale za 15 let se jeho emise zdvojnásobily. Pokud parlamentní verzi přijme i Rada, tak EU dle Zuzany Roithové potvrdí svou vůdčí světovou úlohu v boji proti klimatickým změnám.
Europoslankyně je přesvědčena, že je správné, aby se část povolenek dražila a ne rozdávala - při současném snížení daňové zátěže to umožní rozvoj mladých společností v nových členských státech. Dále podporuje, aby získané prostředky z dražeb byly využívány pro vývoj nových technologií snižujících emise v letecké dopravě. Velkou rezervu pro snížení emisí pak také vidí v integrovaném řízení letových řádů.
Zuzana Roithová se zasazovala, aby datum zahájení pro dálkové lety bylo stejné jako pro vnitroevropské lety. Parlament se na tom nakonec shodl a dal tak nůž na krk Komisi, která musí přimět třetí země, aby se
v této věci připojily k Evropě do konce roku 2011. Považuje to za nutnou podmínku pro rovnou soutěž všech operátorů na evropském nebi nehledě na sídlo společnosti. Pro splnění evropského závazku - snížit oteplování planety do roku 2010 o 2°C, je však nutné přesvědčit o tom i zbytek světa. Jak se to bude dařit, se ukáže dle poslankyně Roithové již brzy na mezivládní konferenci o klimatických změnách na Bali.