Zuzana Roithová podporuje návrh komisařky Megleny Kunevy na modernizaci pravidel obchodování na vnitřním trhu |
|
„Spotřebitel musí vědět, že se svých práv dovolá snadno a rychle kdekoli v Evropské unii,“ říká europoslankyně Zuzana Roithová.
|
|
[ 14. března 2007 | Autor: ] |
|
Dnes ve Štrasburku diskutovala s bulharskou komisařkou pro ochranu spotřebitele Meglenou Kunevou její návrh o Podpoře obchodování na vnitřním trhu EU – více než dvacet legislativních i nelegislativních opatření se má stát součástí nové spotřebitelské strategie pro období 2007-2013. Součástí opatření je i revoluční návrh, že Komise by v roce 2008 mohla schválit povolení kolektivních žalob spotřebitelů vůči podnikatelům (podobné kolektivní žaloby jsou známé např. v USA, kde se staly postrachem amerických společností). Další revoluční změnou je snaha Komise zrovnoprávnit spotřebitelská práva na Internetu s tradičními právy spotřebitelů, např. spotřebitel, který nakoupí hudbu či software online by měl získat stejné záruky, jako spotřebitel, který nakoupil stejné produkty na CD v kamenném obchodě. Komisařka Kuneva toho chce dosáhnout především aktualizací regulace přeshraničních nákupů, hloubkovou analýzou, jak nejlépe zlepšit odškodňování spotřebitelů, novým návrhem na posílení Směrnice o užívání nemovitostí na časový úsek a otevřením trhu pro lepší poskytování úvěrů přes hranice.
Druhým bodem byla první výměna názorů na Zprávu o důvěře spotřebitele v digitálním prostředí, kterou předložila Zuzana Roithová a kterou začnou diskutovat výbory Evropského parlamentu.
„Vývoj v oblasti digitálních technologií je překotný a Unie musí na tyto změny reagovat pružně, jinak nedokáže konkurovat Spojeným státům nebo zemím jihovýchodní Asie,“ podotýká první místopředsedkyně Výboru EP pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele. „Chci zamezit diskriminaci evropského spotřebitele – podle průzkumu Eurobarometru třetina nakupujících uvedla, že jim prodavač odmítl doručit zboží jen proto, že neměli bydliště v zemi prodeje. To je nepřípustné,“ upozorňuje europoslankyně. Ve zprávě chce navrhuje spuštění Evropské značky důvěry pro zajištění práv spotřebitelů při přeshraničních internetových nákupech a také formulování Evropské charty uživatelských práv v informační společnosti.