poslankyně Evropského parlamentu
poslankyně Evropského parlamentu
czech english
Evropanka roku 2006

Tiskové zprávy


Roithová k obchodování na internetu: dobrá a špatná zpráva pro spotřebitele

 
[ 22. června 2011 | Autor: Zuzana Roithová ]
 

Zítra, tj. ve čtvrtek 23. června 2011, bude Evropský parlament hlasovat o kompromisním znění směrnice o právech spotřebitelů, které se podařilo vyjednat s členskými státy EU. Nastane největší změna spotřebitelské legislativy za poslední dekádu, členské státy ji budou muset převést do svých zákonů během dvou let.

"Za dobrou zprávu považuji to, že několikaleté jednání je u konce a že členské státy přistoupily na kompromis. Třebaže ne vše se podařilo prosadit, řada z mých 56 pozměňovacích návrhů týkajících se hlavně práv spotřebitelů na internetu se do finální podoby směrnice dostala. Za jeden z největších úspěchů beru schválení práva na odstoupení od smlouvy do 14 dnů také u organizovaných prodejních zájezdů", říká Zuzana Roithová.

"Jsem ráda, že skončí praktiky podvodníků, kteří schválně používali malé písmo pro nejdůležitější ujednání a umisťovali je na poslední stránky smluv. Nyní budou muset být smlouvy čitelné a srozumitelné. Podařilo se mi také prosadit povinnost informovat o tom, zda-li je digitální obsah (hudba, film, počítačové programy či hry) omezen na přehrání pouze na určitém technickém zařízení. Spotřebitel se tak předem dozví, zda počítačový program bude moci nainstalovat na svém počítači či hudbu přehrát na svém přehrávači," upozorňuje Roithová, česká zástupkyně ve Výboru EP pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele.

"Za špatnou zprávu považuji, že se nepodařilo udržet ve finálním kompromisu můj pozměňovací návrh, který dával spotřebitelům právo na dodání zboží z jiného státu. Je to škoda, neboť Evropský parlament můj návrh podpořil v prvním čtení, návrh byl ale maďarským předsednictvím zablokován a ustanovení z kompromisního textu vypadlo. Jde o to, že internetové obchody jako iTunes a další nedodávají do ČR své zboží či služby. Tím diskriminují české zákazníky oproti například Francouzům nebo Holanďanům. Vnitřní trh tak není jednotný, pokud jde o digitální prostředí, neboť jedna třetina přeshraničních objednávek je podle Eurostatu odmítnuta," říká Zuzana Roithová, která se snaží toto dlouhodobě změnit a na základě jejího podnětu se chystá Evropská komise předložit Kodex digitálních práv již v příštím roce.

"Prodejci budou muset poskytovat více informací. Zákazník musí znát identitu prodávajícího, tedy nejen údaje o sídle společnosti, ale i adresu, kde lze v praxi uplatňovat reklamace. Podnikatelé budou muset uvádět celkovou cenu, včetně všech dodatečných poplatků, daní, nákladů na dodání či měsíčních paušálů u dlouhodobých smluv, pod hrozbou, že jinak spotřebitel tyto dodatečné náklady nenese. Prodávající musí předem informovat o přesné době dodání, o pozáručním servisu i o právech, které spotřebitel má dle platné legislativy. Důkazní břemeno o poskytnutí údajů ponese prodejce. Tyto změny ve výsledku povedou k větší důvěře spotřebitelů nejen v internetové obchody a tím pádem k jejich většímu obratu," doplňuje Zuzana Roithová.

 

Co dalšího se novelou směrnice o právech spotřebitele změní: 

  • pokud bude např. lednička či jiné zboží, které nelze poslat poštou, dodáno přímo do bytu a spotřebitel odstoupí od smlouvy, prodejce si zboží bude muset znovu odvést a nikoliv nutit spotřebitele zboží přivést zpátky na prodejnu.
  • směrnice zvýší ochranu údajů spotřebitelů na internetu - ti nebudou muset vyplnit své osobní údaje, aby na konci všech kroků zjistili, že do jejich země se nedodává či že nemají potřebnou platební kartu. Podobné restrikce bude muset prodejce jednoznačně deklarovat již na začátku objednávky. 
     
  • nastane konec podvodným webovým službám, které se prezentovaly jako bezplatné (např. horoskopy), ale následně požadovaly po spotřebitelích, kteří nevědomky souhlasili s obchodními podmínkami, vysoké částky. Nově bude platit, že pokud uživatel neodklikne tlačítko, které jednoznačně stanovuje, že se jedná o placenou objednávku, nevztahuje se na něj tento závazek. 
     
  • podobně skončí i vysoké poplatky za platbu kartou, často zneužívané nízkonákladovými leteckými společnostmi Prodejce spotřebitelům nebude moci naúčtovat poplatky vyšší, než sám musí bance odvést. 
     
  • prodejce při odstoupení od smlouvy bude muset vyplatit peníze zpět do 14 dní, tím se tato doba oproti dnešku zkrátí na polovinu

 

Pro více informací:
Kancelář Zuzany Roithové: +420 602 954 210, +32 228 45 485
www.roithova.cz email: zuzana.roithova@europarl.europa.eu
Marek Hannibal, Tiskové oddělení Evropské lidové strany v EP,
tel.: +32-475-753048,
email: marek.hannibal@europarl.europa.eu


Chci být informován o aktualitách - RSS
Webhosting a SEO pro server www.roithova.cz zajištuje Rozhled