Letecká doprava škodí klimatu, přesto ji Brusel zvýhodňuje |
|
Na rozdíl od mnohem ekologičtější železniční dopravy nemusí aerolinie platit daň z paliva
|
|
[ 25. srpna 2008 | Autor: Deníky Bohemia, 25.8. 2008, Dalibor Dostál ] |
|
Žádný druh dopravy neprodukuje tolik skleníkových plynů jako letecká. Přesto má výhody, o kterých se například mnohem ekologičtější železnici ani nezdá. Ekologové to kritizují.
„Letecké společnosti nemusí platit daň z přidané hodnoty a daň z paliva,“ upozorňuje Jiří Jeřábek z Centra pro dopravu a energetiku. Přitom letecká doprava vyprodukuje 700 gramů skleníkového plynu CO2 na tunu přepravovaného zboží na kilometr, kamiony 100 gramů a lodní doprav jen 15 gramů. „Zrušení těchto výhod není příliš reálné, protože vychází z mezinárodních dohod,“dodal Jeřábek.
To potvrzuje i české ministerstvo financí. „Tato výjimka platí na základě příslušné směrnice Evropské unie, neboť celá problematika spotřebních daní je v podstatě harmonizována na úrovni EU,“ řekl Deníku Jakub Haas z tiskového oddělení ministerstva. Výjimka platí jen pro mezistátní lety. „V současnosti mohou členské státy uplatňovat nulovou DPH na mezinárodní leteckou dopravu, pokud je nulová sazba umožněna v kterémkoli z ostatních členských států,“ uvedl Martin Stašek, tiskový mluvčí zastoupení Evropské komise v Praze.
Začne regulace skleníkových plynů
Další výhodou pro letecké společnosti je, že dosud nebyly zahrnuty do systému regulace objemu skleníkových plynů (ETS). Evropští poslanci však toto privilegium letecké dopravě vzali. „V roce 2012 dojde ke zrušení zvýhodnění letecké přepravy vůči pozemní dopravě,“ uvedla česká poslankyně v Evropském parlamentu Zuzana Roithová. Podle ní se však výraznější omezení skleníkových plynů v dopravě nepodaří, pokud k podobné regulaci nepřistoupí i další státy. „Věřím, že se nám podaří brzy uzavřít dohodu s USA a dalšími zeměmi,“ dodala Roithová. Evropský parlament prosadil změnu v rámci ustanovení, podle nějž budou v první fázi od roku 2012 sníženy ve vybraných odvětvích emise skleníkových plynů o 3 procenta, ve druhé fázi, od roku 2013, pak o 5 procent.