Zlepšují |
20809 |
Zhoršují |
18759 |
Nepozoruji žádnou změnu |
12010 |
Evropský týden mobility: aspoň jeden den "Auta z města ven!" | |
Zuzana Roithová se na stránkách Evropského parlamentu vyjadřuje k Evropskému dni bez aut: | |
[ 21. září 2007 | Autor: ] | |
Dopravní zácpy, znečištění ovzduší a nadměrný hluk - to vše jsou následky neustále rostoucí dopravy. V období od roku 1990 do roku 2004 se počet aut na evropských silnících zvýšil o třetinu, v některých městech se dokonce ztrojnásobil. Cílem akce "Evropský týden mobility", která byla založena v roce 2002, je upozornit na tento neblahý vývoj a ukázat občanům, že je možné dopravu ve městech řešit i jinak.
Změnit mentalitu je nejtěžším úkolem
Na jedné straně se týden mobility již pevně etabloval v Evropské unii, uzavřít město pro automobilovou dopravu nicméně ještě nemůže samo o sobě změnit svět k lepšímu. Každopádně však přiláká pozornost občanů na aktuální problémy městské dopravy a životního prostředí. Jaký dopad má týden mobility? Na to jsme se zeptali několik europoslanců.
Italský poslanec Sepp Kusstatscher ze strany zelených řekl, že "samotné aktivity během týdne mobility těžko změní chování lidí. Změna mentality je velice dlouhý proces. Ale myslím si, že součet všech iniciativ a jejich důslednost vyprovokuje změnu pohledu na věc a změnu uvažování."
Česká poslankyně Zuzana Roithová (EPP-ED) uvedla svou vlastní zkušenost z České republiky jako příklad, kvůli kterému podporuje také myšlenku týdne mobility. "Podpořila jsem iniciativu AUTO*MAT v Praze, která chce zpřístupnit město více pro pěší a cyklisty. Myslím si, že to může inspirovat i jiná města, aby následovala tento příklad."
Německý poslanec za stranu zelených Michael Cramer považuje týden mobility za výborný nápad. Byl by ovšem rád, kdyby se nejednalo je o jednotýdenní akci, ale o skutečný celoroční politický záměr, který by systematicky podporoval alternativní formy dopravy ve městě než jen používání osobního automobilu.
Bulharský sociálně demokratický poslanec Jevgeni Kirilov také vítá týden mobility: "Občané se více o dopravě naučí, uvědomí si problémy a možnosti jak je řešit. To zahrnuje vlastní příspěvek používání bicyklu a veřejné dopravy místo osobních automobilů, především, když lidé jezdí v autě sami."
Města by měla být prospěšná lidem a ne automobilům
Hledání řešení pro dopravu ve městech předpokládá, že umíme pojmenovat skutečné problémy, kterým města dnes musí čelit. Zeptali jsme se proto poslanců, co považují za největší dopravní problémy, které v současnosti města trápí:
Jens Holm (GUE/NGL) ze Švédska řekl jednoznačně, že hlavním problémem je "příliš mnoho aut". Dodal, že také chybí k automobilové dopravě vhodná alternativa a navrhuje, abychom přemýšleli o levné, anebo bezplatné veřejné dopravě. Sám jde příkladem: v Bruselu jezdí na kole. A to přesto, že mu zdejší doprava připadá někdy "příliš agresivní".
Rumunský liberální poslanec Alexandru Mortun řekl, že "stavět víc silnit rozhodně není řešením". Města by měla více zřizovat zóny s omezenou dopravou anebo oblasti bez aut, omezit povolenou rychlost, investovat do cyklostezek a s tím související infrastruktury.
Také Zuzana Roithová používá v Bruselu a ve Štrasburku pravidelně kolo cestou do práce. Zaujalo jí opatření, že jednosměrné ulice mohou cyklisté používat oboustranně, což výrazně zvýhodňuje tento druh dopravy, především v ranní a odpolední špičce.
Převzato ze stránky:
http://www.europarl.europa.eu/news/public/story_page/064-10389-260-09-38-911-20070913STO10375-2007-17-09-2007/default_cs.htm