poslankyně Evropského parlamentu
poslankyně Evropského parlamentu
czech english
Evropanka roku 2006

O mně v médiích


Soutěž „Cesta do Evropského parlamentu“ má své vítěze

Praha – Studentská soutěž o cestu do Evropského parlamentu vyvrcholila pátým kolem nazvaným Moc bezmocných a síla médií. Některým se závěr vydařil lépe, jiným hůře.
 
[ 3. dubna 2007 | Autor: Tomáš Zdechovský ]
 


Do Bruselu tak nakonec pojede osm nejlepších týmů z následujících škol: Gymnázium Chomutov, Reálné gymnázium Prostějov, Gymnázium Praha 9,  OA a VOŠS Brno, Gymnázium Komenského v Havířově,  Gymnázium v Třeboni, Gymnázium J.V. Jirsíka v Českých Budějovicích a Gymnázium z Mikulova. Vedle nich byli oceněni i další soutěžící, kteří obdrží věcné ceny.
V září 2006 se do soutěže přihlásilo 266 týmů. V březnu 2007 však řešilo poslední úkol pouhých 58 týmů. „Poslední kolo soutěže se týkalo reklamní kampaně k vybranému problému odpovědné spotřeby. Studenti se snažili přesvědčit své okolí o nutnosti změny svého stereotypního chování, což se mnohým určitě podařilo,“ uvedla koordinátorka projektu Lenka Petýrková z Generation Europe.
Kladně byly hodnocené prezentace a besedy nejen s vrstevníky, ale také s důchodci a formou hry i s dětmi v mateřské školce. Někteří studenti rozdávali v centru města řidičům letáky vyzývající k většímu využívání městské hromadné dopravy. Jiní úspěšně využili ke své kampani tištěná i elektronická média.
 „Vítězné práce měly špičkovou úroveň. Ukazovala jsem je kolegům v Evropském parlamentu, z nichž mnozí nemohli uvěřit tomu, že je zpracovali čeští středoškoláci,“ komentovala výsledky soutěže europoslankyně Zuzana Roithová (KDU-ČSL). Podle ní soutěž také ukázala výbornou kvalitu některých českých a moravských škol. 
Pořadatelem soutěže je nadace Generation Europe ve spolupráci s SOS – Sdružením obrany spotřebitelů České republiky a poslankyní Evropského parlamentu Zuzanou Roithovou. Více informací najdete na stránkách: http://www.generation-europe.cz

 Autoři zprávy: Eva Fruhwirtová, tisková mluvčí soutěže, tel. +420 737 103 866, e-mail: fruhwirtova@commservis.com 

Mgr. Tomáš Zdechovský, mediální zástupce GE, tel.: +420 774 888 300, e-mail: zdechovsky@commservis.com

O soutěži:
„Cesta do Evropského parlamentu“ je soutěž se spotřebitelskou tematikou, která je určena studentům všech typů středních škol. Do této soutěže probíhající od října 2006 do února 2007 se zapojilo přes sto týmů z celé České republiky. Organizátoři soutěže chtěli tímto úkolem docílit, aby se studenti pozastavili nad tím, co a jak nakupují.

První kolo
Studenti v  prvním soutěžním úkolu s názvem Srovnávací test měli vybrat nejméně pět výrobků podobné nebo stejné funkce od různých dodavatelů a dle vlastních kritérií zpracovat jejich porovnání a také popsat způsob, kterým dospěli ke svým závěrům.

Nejčastěji byla hodnocena čokoláda, mobilní telefony a automobily. Přibližně ve 35% srovnávacích testech si soutěžící vybrali potraviny a kolem 20% hodnotili elektroniku a domácí spotřebiče. Mezi dalšími hodnocenými  výrobky se objevují pleťové krémy, psí konzervy, spací pytle či mobilní operátoři.


 
Druhé kolo
Překvapivými výsledky skončilo druhé kolo. Studenti během vypracování úkolu s údivem zjistili, že někteří prodejci mají jen malé povědomí o právech kupujícího a někteří z nich se chovají dokonce i protizákonně. Soutěžící měli za úkol oslovit 10 prodejců ve svém okolí a položit jim deset otázek, které měly prověřit, zda prodavači znají své zákonné povinnosti vůči zákazníkovi. Podkladem pro tvorbu otázek byl zákon o ochraně spotřebitele a občanský zákoník.
Při zpracování úkolu projevili studenti značnou dávku kreativity. Svými otázkami oslovili prodejce v supermarketech, malých obchůdcích i tržnicích. Neváhali se však i vydat do obchodů nabízející živá zvířata, rychlé občerstvení, hračky, tabákové zboží, erotické pomůcky či dokonce zboží spojené s pohřbíváním.
A na co studenti vlastně přišli? Například na to, že někteří prodejci:
§         nedodržují lhůtu určenou k vyřízení reklamace
§         neví, kdy má zákazník nárok na vrácení peněz
§         odebírají paragon při reklamaci
§         nepřijímají k reklamaci zboží, které již není v originálním obalu
§         zbavují se zodpovědnosti za kvalitu zboží, které prodávají
§         neumožňují zákazníkovi překontrolovat rozměry zboží
§         nedosahují patřičné úrovně znalostí o svých povinnostech vůči zákazníkovi a spíše než prodavači bychom je mohli nazývat podavači

Třetí kolo

Studenti měli za úkol vytvořit rodinný rozpočet pro pětičlennou rodinu na měsíc prosinec. Stanovená částka  40.000 Kč měla vystačit na veškeré životní náklady s ohledem na trávení volného času a s přihlédnutím na svátky související s koncem roku.

            Výsledky soutěže pořadatele opět překvapily. Studenti  ve většině případů  popsali matky jako hospodyňky, které dobře vaří, starají se o domácnost a jednou týdně si zajdou do fitcentra, aby vypadaly lépe. Otcové byli vykresleni jako průměrní pracovníci, kteří tráví volný čas u fotbalových zápasů s pivem či cigaretou.

Čtvrté kolo
Soutěžní týmy měly za úkol zpracovat podklady pro prezentaci libovolného tématu z oblasti odpovědná spotřeba. Některé poslaly fotky popelnic na tříděný odpad, ti odvážnější se za podklady vydali do sběrných dvorů. Porota udělovala body také za zjištění přesných statistik vyprodukovaného odpadu v místě bydliště. Vedle třídění odpadů se mnoho týmů věnovalo dalším ekologickým tématům: studenti z velkých měst řešili problémy dopravy, převážně mužské týmy se v souvislosti s globálním oteplováním zabývaly problémy spalovacích motorů, jiní soutěžící řešili obalové materiály, nadměrnou spotřebu vody, papíru či energie.

Chci být informován o aktualitách - RSS
Webhosting a SEO pro server www.roithova.cz zajištuje Rozhled