Prodejci na webu klamou |
|
Velká část tuzemských internetových obchodníků podle Sdružení obrany spotřebitelů neuvádí na svých internetových stránkách obchodní podmínky zcela v souladu se zákonem. SOS letos testovalo 100 internetových obchodů a čtyřem základním kritériím vyhovělo pouze 37 procent prodejců.
Situace se podle SOS zlepšuje, protože loni v testu uspělo 29 procent internetových obchodníků.
|
|
[ 14. listopadu 2006 | Autor: Hospodářské noviny ] |
|
Obchodníci podle sdružení nedodržovali především povinnost informovat spotřebitele o možnosti odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. »Tuto povinnost splnilo pouze 54 procent testovaných internetových obchodů,« uvedla mluvčí SOS Ivana Picková.
Test byl podle Pickové zaměřen zejména na uvádění kontaktních údajů, obchodní podmínky a reklamační řády internetových obchodníků. Mezi kritéria patřilo poskytování řádných informací o totožnosti dodavatele, zákonná 24měsíční záruční lhůta bez omezujících podmínek, možnost odstoupení od smlouvy do 14 dnů a nezpoplatnění vyřízení reklamace.
Lépe v testu obstály internetové obchody sdružené v Asociaci pro elektronickou komerci, které kritéria splnily v průměru na 79 procent. U ostatních internetových obchodů byl tento ukazatel 75 procent. »Ovšem pouze 37 procent obchodů se může pochlubit tím, že splnilo všechny čtyři testované kategorie,« podotkla Picková.
Europoslankyně Zuzana Roithová včera oznámila, že hodlá prosadit, aby Evropská komise vydala Evropskou chartu práv uživatele v digitálním prostředí. »Chci dosáhnout lepší kvality on-line komunikací a zvýšení spolehlivosti a bezpečnosti obchodu po internetu. Problémy, kterým čelí uživatelé internetu, lze řešit nastavením minimálních standardů napříč Evropskou unií, tedy vyšší kulturou elektronického obchodu,« řekla včera Roithová.
Češi letos podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci utratí v internetových obchodech rekordních 14 miliard korun, což bude meziročně o 40 procent více. Mezi vyhledávanými produkty převažuje elektronika a domácí spotřebiče. Pomocí počítače si Češi koupili například každý desátý elektrický spotřebič a každý šestý digitální fotoaparát. Velký podíl má internet také na nákupu dovolené.
Internetovému obchodu se daří v celé Evropě. Podle agentury Forrester Research by letos výdaje přes internet měly poprvé překročit 100 miliard eur.
Článek vyšel 14.11. v HN.