poslankyně Evropského parlamentu
poslankyně Evropského parlamentu
czech english
Evropanka roku 2006

Moje názory


V pondělí 29. 9. 2008 se Zuzana Roithová setkala v Novém Boru u Cvikova se zástupci sklářského průmyslu (Crystalex, Egermann, AJETO, Sklárna Novosad) k problematice ochranných známek.

 
[ 8. října 2008 | Autor: ]
 
Důvodem návštěvy Zuzany Roithové byl její zájem  o stav sklářského a keramického průmyslu, ohrožovaného nekalou  konkurencí ze třetích zemí – zejména z Asie, která dováží výrobky s cenou pod výrobními náklady, ale často nekvalitní nebo dokonce závadné. Zuzana Roithová  interpelovala Evropskou komisi, aby vyšetřila testy nádobí ve státech EU na zdravotní nezávadnost a především co hodlá udělat pro narovnání podmínek povinné certifikace pro nádobí ze států EU a ze třetích zemí.
Jednání se zúčastnil ředitel Crystalexu Miroslav Šebesta, majitel sklárny Egermann Robert Uksa, výrobní náměstek Karlovarského porcelánu Jan Štefl,   majitel skláren Novosad - František Novosad a majitel sklářského studia AJETO Petr Novotný. Přítomen byl i MUDr.Michael Vraný, který kandiduje v regionu  za KDU-ČSL do Senátu.

Text interpelace Zuzany Roithové na Komisi k situace sklářského a keramického průmyslu v Evropě a povinné certifikaci nádobí
Situace sklářského a keramického průmyslu v Evropě je díky zvyšujícímu tlaku globalizace  velmi vážná. Nekalá  konkurence ze třetích zemí, zejména z Asie, přináší výrobky s cenou pod výrobními náklady a často bez náležité kvality a tento stav ničí sklářský a keramický průmysl v ČR a dalších zemích a nezměnil se ani po implementaci směrnice o nekalých obchodních praktikách a ani nové předpisy o uvádění výrobků na trh situaci nezlepší.
Za závažné považuji to, že skleněné a keramické nádobí dovážené ze třetích zemí není podrobováno takovým testům jako zboží vyrobené v EU. Někteří výrobci ze třetích zemí dále klamou zákazníka tím, že distribuují zboží pod značkami jako LONDON, PARIS, ITALIAN STYLE, BOHEMIAN CHINA, Bavarian atd. a CE a spotřebitelé se tedy mylně domnívají, že jejich výrobek (nádobí) byl testován na nezávadnost obdobně jako výrobky pocházející z EU. Žádám proto o zahájení šetření jak jsou v členských státech EU prováděnykontroly pravosti certifikátů sklářského zboží a testy nádobí ohledně jejich zdravotní nezávadnosti.
Část problémů by vyřešilo urychlené schválení Nařízení o uvádění země původu u některých výrobků či navrhnutí unijní legislativa pro Certifikační značku Společenství, který by poskytovala právní ochranu pro neidentifikovatelný okruh subjektů, které by splnily určité podmínky stanovené majitelem Certifikační značky Společenství.
Hodlá Komise upravit svůj postoj vůči tomuto odvětví, který by vzal v potaz specifické okolnosti sklářského a keramického průmyslu v Evropě, včetně silného postavení malých a středních podniků a zachování kulturního dědictví?
Hodlá Komise přijmout opatření, aby byla ochráněna taková tradiční odvětví evropského průmyslu a řemesla, jakým bezesporu sklářský a keramický průmysl je?
Jak je v jednotlivých čl. státech prověřováno, že výrobci či dovozci skutečně provádí každé 3 roky testy/certifikaci u jejich výrobků používaných jako nádobí?
Text článku Evy Vlastníkové z Českolipského deníku 8.10.2008
Označení země původu zboží je běžná například u značkového oblečení. Ne však u výrobků ze skla a porcelánu. A tak si můžeme zakoupit tričko nebo džíny, které jsou vyrobené v Číně, odkud ale pochází sklenice či talíře se nedozvíme.
A právě nekalá konkurence výrobců ze třetích zemí se podílí na současné neradostné situaci sklářského průmyslu.
„Počet lidí, kteří pracují ve sklářském průmyslu, je poloviční než byl před sedmi osmi lety. Proto je zásadní ochrana našeho trhu před nekalou konkurencí,“ řekl František Novosad, podnikatel ve sklářství. Zároveň se domnívá, že bránit se nekalým praktikám asijských producentů skla a porcelánu je velmi složité.
„Sklářský průmysl je ohrožený dumpingovými cenami, za něž se u nás prodávají výrobky ze třetích zemí. Navíc je tu velký problém padělání značek. Zákazník nemá šanci zjistit, zda výrobek, který bude používat, pochází skutečně z Čech,“ shrnula europoslankyně Zuzana Roithová, která je místopředsedkyní Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele. Jeden z problémů, který konkurenceschopnosti českých producentů nepřidává, je skutečnost, že dovozci nemusí své zboží vybavit atesty. „Výrobci z EU musí každé tři roky provádět testování, což stojí peníze. Ale producenti ze třetích zemí to nedělají, což vytváří nerovné podmínky pro český sklářský průmysl,“ říká Zuzana Roithová.
Novinkou v legislativě bude opatření, které nařídí nejen výrobcům, ale i distributorům, kteří dodávají na evropský trh, mít ke zboží atesty o tom, že výrobek odpovídá kvalitou i bezpečností předpisům EU. Díky napodobování ochranných známek přicházejí čeští výrobci o zisky. O své zkušenosti se podělila Vlasta Jelínková z novoborského Crystalexu. „Na trhu existuje několik desítek značek, které napodobují značku Crystalexu. Viděli jsme například sklenice z naší výrobní linky s vysokým smaltem. Prodejce tvrdil, že je koupil z Crystalexu,“ popsala Vlasta Jelínková, která s Českou obchodní inspekcí úzce spolupracuje. „Pomohlo by, kdyby kontroloři mohli takto padělané zboží zabavit a zničit. Pokuta tisíc euro nikoho neodradí.“ Zuzana Roithová se domnívá, že současná legislativa toto umožňuje stejně jako se běžně zabavuje například textilní zboží, jen se příliš nevyužívá. „Pokud by orgány byly důsledné, mohly by trestat účelové změny značky nebo chybějící označení země původu. Ale za to se u nás příliš nepokutuje,“ pokračuje europoslankyně. „V České republice padají pokuty jen v případě, že se zjistí, že je zboží prokazatelně nebezpečné. Ale aby se to zjistilo, musí stát výrobek otestovat na své náklady, tudíž provádí kontrolu za někoho jiného.“
Přitom například americký trh si s obrovským návalem cizího zboží poradil. „V USA navrhli zvýšení dovozních cel a účinně se chrání. Jako dovozci musíme mít označení země původu a výrobce. Kdybychom je neměli, zaplatíme vysoké pokuty,“ vysvětlila Vlasta Jelínková.

Chci být informován o aktualitách - RSS
Webhosting a SEO pro server www.roithova.cz zajištuje Rozhled