Satanizace alkoholu problém nevyřeší |
|
Alkohol v malých dávkách neškodí v jakémkoli množství, praví česká filmová klasika. Nyní se tato dvojznačnost probírá i v evropských institucích: komisař pro ochranu zdraví a spotřebitele Markos Kyprianou navrhl zemím Unie přísnější normy pro prodej a konzumaci alkoholických nápojů - má k tomu řadu důvodů: alkohol stojí v pozadí 195.000 předčasných úmrtí ročně, třiadvaceti milionům Evropanů způsobuje zdravotní potíže a má na svědomí čtvrtinu dopravních nehod. Nakonec ale pozdržel návrh, aby se na etiketách piv, vín a likérů objevovaly varovné nápisy podobné těm na cigaretách - alkohol škodí zdraví. A dobře udělal.
|
|
[ 25. listopadu 2006 | Autor: Zuzana Roithová ] |
|
Jako lékařka mohu potvrdit, že zatímco tabákové výrobky jednoznačně lidskému organismu škodí, může například malé pivo pozitivně ovlivnit trávení, sklenka vína cévní oběh a jeho antioxidační účinky působí preventivně proti rakovině. Dogmatická satanizace alkoholu by navíc neřešila zásadní problém: totiž že je nebezpečný především lidem se sklony k závislosti, psychicky labilním nebo s nemocemi znásobujícími negativní účinky alkoholu. Etiketa rozšířená o varování v rukách člověka s těmito dispozicemi nic nevyřeší - to spíš obecná osvěta a především informovanost mladých lidí. Právě věková skupina od 19 do 25 let patří k těm nejohroženějším - v pozadí každého čtvrtého předčasného úmrtí je alkohol. A má opravdu široký záběr: od poškození funkcí vnitřních orgánů vede i k sebevraždám či předávkování v kombinaci s drogami. Proto si myslím, že chce-li Evropská komise napřít své úsilí a prostředky nějakým směrem, neměl by to v případě nápojů obsahujících alkohol být varovný nápis na etiketách, ale osvětová kampaň a to nejen o alkoholu, ale o všech produktech, které mohou ve větší míře poškodit zdraví člověka (což je i čokoláda nebo káva). Chce-li Evropská komise k zákonům o zákazu prodeje alkoholu osobám mladším osmnácti let či řidičům (mimochodem normám hustě porušovaným ve všech zemích Unie) přidat konkrétní omezení, navrhuji zrušení televizní reklamy na alkohol v době, kdy se na obrazovku nejvíce dívají děti. Slavná věta z Limonádového Joea by i v jejich očích měla zůstat chytrým vtipem, nikoli hloupým návodem.
Článek vyšel 24.11. v Evropských novinách