Projev k přístupnosti bankovních služeb |
|
|
|
[ 4. června 2008 | Autor: Brusel, 4.6. 2008 ] |
|
Velmi oceňuji zprávu kolegy Karase, která se týká velmi podstatného tématu snadného přístupu k bankovním službám pro všechny občany a podnikatele EU, které jsou klíčové pro dokončení vnitřního trhu. Chci zejména zdůraznit jeden směr a tím jsou vysoké bankovní poplatky v řadě členských států. V některých členských státech a Česká republika patří mezi největší viníky dosahují tyto bankovní poplatky nehorázných výšek, což doslová volá po dostatečné zahraniční konkurenci. Hůře, než Česká republika je na tom už jen Polsko. Levnější bankovnictví je naopak například v Holandsku či Rakousku. Komise i Parlament má nyní v rukou nástroje jak tuto situaci změnit, jakož i neudržitelně vysoké poplatky za vydání platební karty. Kromě fungující hospodářské soutěže by zlepšení postavení spotřebitelů a podnikatelů přineslo odstranění překážek pro přeshraniční elektronické bankovnictví. Kromě snížení bankovních poplatků a jejich celkovou transparentnost bude potřeba se zaměřit i na rozšíření kvality bankovních služeb a dostatečné finanční vzdělávání spotřebitelů a malých a středních podnikatelů. V neposlední řadě se EU bude muset zaměřit i na regulaci tzv. mikroplateb, které mohou výraznou měrou rozhýbat nejen elektronický obchod. Dámy a pánové, máme to ve svých rukou.