poslankyně Evropského parlamentu
poslankyně Evropského parlamentu
czech english
Evropanka roku 2006

Videa


Nakupujete zboží po internetu? A z ciziny?

Obliba nakupování přes internet v ČR a v rámci celé EU stoupá. Dokládají to četné statistiky a průzkumy. V předvánočním shonu nakupování dárků si i internetoví obchodníci musí mnout ruce nad tržbou. Nicméně zarážející je podíl obchodů, které jsou uskutečněny přeshraničně. V rámci celé EU jde o jen 6% internetových zákazníků, kteří mají zkušenost s nakupováním zboží v cizině.
 
[ 10. prosince 2007 | Autor: Zuzana Roithová ]
 

Pokud jde o internet, ten přece nemá žádné bariéry. Pro něj přece neplatí žádné kvóty a omezení. Omyl, zdání klame! Spotřebitelé sami nemají důvěru v nákup zboží po internetu, které možná v jiných státech vyjde levněji i s poštovným. A občas se jim nelze divit. Výsledky průzkumů a testů internetových obchodů v dodržování stávajících obchodních podmínek nutí k zamyšlení.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

Internetové obchody musí plnit nejméně stejné povinnosti vůči spotřebitelům jako klasičtí obchodníci. Skutečnost je však zarážející. Kupříkladu české Sdružení obrany spotřebitelů testovalo dodržení pěti zákonných povinností u 100 vybraných internetových obchodů. Výsledek odhalil, že jen 3 firmy splnily všech pět standardů a potvrdil, že je potřeba zlepšit pravidla pro internetové obchodování. A teď se vydejte dobrovolně surfovat po on-line obchodech v sousedních zemích.

Letos Evropský parlament hlasoval o mé zprávě týkající se důvěry v digitálním prostředí. Jsem ráda, že se europoslanci ztotožnili s mými názory a že závěry zprávy vzala za své i bulharská eurokomisařka pro spotřebitele Kuněva. Malý počet přeshraničních obchodů je způsoben hlavně obavou z komplikací při dodávce zboží či při reklamacích. Ve zprávě jsem zveřejnila, že třetina Evropanů nedostane objednané zboží či služby kvůli občanství, místu pobytu či místu vydání platební karty. Některé firmy a služby jsou zákazníkům z některých států odepřeny vůbec (používá-li někdo iTunes, ví o čem mluvím).

Internetoví uživatelé se zavazují k příliš velkému počtu tzv. digitálních smluv. Pro jeden klik se snad nemusí číst několikastránková nesrozumitelná smlouva. Omyl, právě tyto smlouvy často obsahují řadu neférových a nekalých smluvních ujednání. Ukázalo se, že ani právní experti nejsou schopni vyložit jejich obsah.

Spotřebitel nezná svá internetová práva (neexistuje o nich žádný souhrnný dokument), proto jsem vyzvala k vytvoření Evropské charty uživatelských práv v informační společnosti, která by mimojiné vyjasnila práva a povinnosti internetových uživatelů při užití duševního vlastnictví.

Principem jednotného trhu EU je méně omezení, více možností. Avšak paradoxně navzdory bezhraničním možnostem internetu jako kdyby to neplatilo pro elektronické prostředí. Troufám si říci, že 27 izolovaných národních trhů brzdí vývoj informační společnosti v Evropě, která tak pokulhává i v tomto sektoru za USA a Asií. <!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

Podívejte se i na mé webové stránky, kde naleznete více informací:

http://www.roithova.cz/clanky.html?co=21


O této problematice se dozvíte více v následujícím videopříspěvku:

Chci být informován o aktualitách - RSS
Webhosting a SEO pro server www.roithova.cz zajištuje Rozhled