Europoslankyně Roithová se obrátila na Českou obchodní inspekci |
|
Někteří čeští prodavači si s právy zákazníků hlavu nelámou. Zjistili to studenti při druhém kole soutěže o cestu do Evropského Parlamentu. Soutěžící měli za úkol oslovit 10 prodejců ve svém okolí a položit jim deset otázek, které měly prověřit, jak jsou prodejci obeznámeni se zákonnými povinnostmi vůči zákazníkovi. Někteří obchodníci v testech neuspěli.
|
|
[ 17. ledna 2007 | Autor: ] |
|
Na základě těchto nepříznivých výsledků, obrátila se europoslankyně Zuzana Roithová na ředitele České obchodní inspekce s žádostí o prověření, jak jsou obchodníci obeznámeni s právy spotřebitelů.
„Dovolte mi informovat Vás o zjištění studentů v obchodech v ČR, která mne vedou k domněnce, že řada provozovatelů obchodů si není vědoma své povinnosti zajistit potřebné školení svých prodavačů o právech spotřebitelů,“ uvedla ve svém dopisu europoslankyně Zuzana Roithová. Ta se domnívá, že by situaci prospělo, kdyby došlo k prověření provozovatelů, zda školí prodavače na odpovídající úrovni a zda zpětně kontrolují jejich znalosti.
Europoslankyně Roithová dále poukázala na fakt, že uspokojivé fungování vnitřního trhu EU přímo souvisí s dodržováním pravidel soutěže, mezi něž patří i fungující ochrana spotřebitele. Ta není možná bez systémového školení prodavačů.
„Jsem přesvědčena, že naším společným zájem je napomáhat rozvoji právního vědomí uživatelů jednotného vnitřního trhu v České republice. Proto se na Vás obracím s těmito informacemi a s žádostí o zvážení prověrky orientované na tento problém,” dodala Roithová, která se v nejbližších dnech obrátí i na Evropskou komisi, aby prověřila, jak jsou na tom i jiné státy Evropské unie.
Co studenti konkrétně zjistili:
nedodržují lhůtu určenou k vyřízení reklamace
neví, kdy má zákazník nárok na vrácení peněz
odebírají paragon při reklamaci
nepřijímají k reklamaci zboží, které již není v originálním obalu
zbavují se zodpovědnosti za kvalitu zboží, které prodávají
neumožňují zákazníkovi překontrolovat rozměry zboží
nedosahují patřičné úrovně znalostí o svých povinnostech vůči zákazníkovi a spíše než prodavači bychom je mohli nazývat podavači