Neznáte svá práva při nákupech na internetu? Zuzana Roithová navrhuje Evropskou chartu práv uživatele v digitálním prostředí |
|
Poslankyně Evropského parlamentu Zuzana Roithová chce, aby Evropská komise vydala Evropskou chartu práv uživatele v digitálním prostředí. "Chci dosáhnout lepší kvality on-line komunikací a zvýšení spolehlivosti a bezpečnosti obchodu po internetu," říká místopředsedkyně Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele EP. "Problémy, kterým čelí uživatelé internetu, lze řešit nastavením minimálních standardů napříč Evropskou unií, tj. vyšší kulturou elektronického obchodu," dodává. Zuzana Roithová iniciovala na půdě Evropského parlamentu projednání zprávy o důvěře spotřebitele v digitálním prostředí, která by měla poskytnout hlavní politické zadání pro budoucí kroky EK na poli ochrany spotřebitele při nákupech po internetu, elektronické komerci přes mobilní telefony apod.
|
|
[ 13. listopadu 2006 | Autor: ] |
|
Podle výsledků testu internetových obchodů v České republice, který dnes zveřejnilo Sdružení obrany spotřebitelů, zůstává největším problémem nákupů přes internet právo spotřebitele odstoupit od smlouvy bez udání důvodu v zákonné lhůtě dvou týdnů (správně o něm informovalo 54 procent testovaných obchodů, i když tuto povinnost mají obchodníci už od roku 2001) a nová povinnost informovat zákazníka o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady zboží (splnilo jen 10 procent testovaných obchodů). Podle europoslankyně je třeba posílit důvěru spotřebitele v digitální prostředí a informovanost o jeho právech i pokud jde o přeshraniční nákupy po internetu. "Chci, aby se spotřebitel rychle a snadno dovolal svých práv při internetových nákupech v celé EU," říká Zuzana Roithová. Řešení vidí v Evropské iniciativě na podporu důvěry spotřebitele v digitální prostředí – tzv. e-Confidence Iniciative, která by nasměrovala prostředky EU na informační kampaně, zvýšení kompetencí spotřebitelských center či do systému včasného varování o nekalých obchodních praktikách na internetu.
Důvěru v internetový obchod chce Roithová posílit také udělováním Evropského symbolu důvěryhodnosti internetových služeb. Systém by podle ní zajistil externí a nezávislé posouzení i pravidelné kontroly certifikovaných poskytovatelů on-line služeb a evropským spotřebitelům by dal stoprocentní jistotu při internetových nákupech.