Zlepšují |
20847 |
Zhoršují |
18796 |
Nepozoruji žádnou změnu |
12033 |
Mrzí mě, že Čechy rozvojová pomoc nezajímá | |
Na březnovém zasedání AKT-EU předložím dokument o přístupu k takzvaným uprchlíkům ve vlastní zemi, říká poslankyně Evropského parlamentu Zuzana Roithová. | |
[ 13. dubna 2010 | Autor: www.rozvojovka.cz ] | |
Změnila se podle vás nějak role Evropského parlamentu po přijetí Lisabonské smlouvy?
Evropský parlament nyní jako jediná demokraticky volená instituce EU spolurozhoduje
s Radou v dalších oblastech včetně rozpočtu EU, kde měl parlament
dosud jen poradní hlas. V praxito znamená, že vlády členských zemí
musí hledat konsenzus nejen mezi sebou, ale také s parlamentem.
Evropská komise stále více propaguje potřebu zvyšovat koherenci
ostatních politik s rozvojovou politikou. Jaké konkrétní kroky v této oblasti podniká?
Již před pěti lety jsme dosáhli toho, že Komise jako člen výboru DAC v OECD
vyhodnocuje dopady unijní legislativy na dosahování rozvojových cílů, ke kterým
jsme se zavázali. Každé dva roky Komise podává parlamentu zprávu
o dosaženém pokroku v rámci tohoto „Evropského konsenzu o rozvoji“. Politika
soudržnosti s rozvojem se hodnotí ve dvanácti oblastech. Například v oblasti
výzkumu EU spolupracuje s rozvojovými zeměmi zejména ve sféře zdraví
či bezpečnosti potravin. EU podporuje výzkumníky z rozvojových zemí, za první
dva roky 7. Výzkumného rámcového programu požádali afričtí vědci o 60
milionů eur. Mezi neúspěchy politiky soudržnosti patří negativní dopady zemědělských
dotací a ochranářských opatření v EU na rozvoj venkovských
oblastí. Dalším problémem je skrytý protekcionismus – krize nyní vede řadu
zemí EU k opatřením, která omezují rozvíjející se obchod s rozvojovými zeměmi.
Jak vnímáte postoj nových členských států EU k rozvojové
problematice?
Po roce 1995 nastal mírný pokles ve financování oficiální rozvojové pomoci
ze strany členských zemí, a to především kvůli přistoupení nových členských
států bez historických vazeb na bývalé evropské kolonie (Rakousko,
Finsko, Švédsko). Zájem o rozvojovou politiku mírně ochabl i kvůli rozšíření
EU o země ze střední a východní Evropy. Většina investic tehdy proudila
právě do tohoto regionu. Nové členské státy se ale především díky vlastní
zkušenosti s totalitním režimem soustřeďují na dodržování lidských práv
a svobod. V tomto ohledu jsou v oblasti rozvojové pomoci velmi silnými partnery
starým členským zemím, Česká republika má dokonce vůdčí roli.
Měly by české politické strany zahrnout rozvojovou pomoc
do svých volebních programů?
Součástí programů by měla být solidarita obecně, ať už jde o pomoc třetím
zemím nebo potřebným u nás. Je mi líto, že tato témata většinu naší společnosti
neoslovují. Když otevřu téma solidarity a pomoci na besedách ve školách
a s veřejností, občas si vyslechnu názor, že se máme starat především
o sebe a nepomáhat a radit druhým zemím. Snažím se proto ukázat, že
jde o racionální nástroj, jak v globalizovaném světě zamezit šíření bezpečnostních,
zdravotních a dalších rizik, která pramení z hluboké chudoby, nedostatku vody, potravin a vzdělání.
Co považujete za efektivní nástroj rozvojové pomoci?
Každou formu pomoci, která lidi v rozvojových zemích naučí, jak se o sebe
lépe starat a efektivněji se prát za svá práva. Je to pomoc, která je naučí, jak se
postavit na vlastní nohy, jak získat zpět ztracené sebevědomí a sílu postarat
se sami o sebe. Klíčem k tomu je dobrévládnutí. Určitě to nejde bez projektů
na podporu občanské společnosti, rozvoje podnikání, infrastruktury a především
rozvoje školství a zdravotnictví.
Co soudíte o výsledcích klimatické konference v Kodani?
Kodaňská konference rozhodně nebyla úspěchem. USA a rozvojové země se
shodly na mezinárodní kontrole produkce oxidu uhličitého i na způsobu financování
boje proti změnám ovzduší, text odsouhlasila i EU. Konečným cílem má
být udržení globálního oteplování pod hladinou dvou stupňů Celsia proti předindustriální
éře. Vládní představitelé už se ale nedohodli na tom jak toho dosáhnout.
Hmatatelným výsledkem kodaňské konference je příspěvek rozvojovým
zemím na zvládání klimatických změn v nejbližších třech letech. Evropská unie
přispěla více než sedmi miliardami eur.
Příští schůzka Smíšeného parlamentního shromáždění AKT – EU,
jehož jste členkou, se bude konat v březnu. Čím se bude shromáždění
zabývat?
Kromě obvyklých otázek Komisi a Radě AKT-EU se bude shromáždění zabývat
urgentními tématy - situací na Haiti a v jižním Súdánu, situací v Somálsku,
hospodářským dopadem klimatických změn a sociálním dopadem celosvětové
hospodářské krize. Dalším tématem je globální fond pro AIDS, malárii a TBC.
Společně s druhým více-předsedou pro lidská práva Assaridem Ag Imbarcaouane
z Mali předložím předsednictvu pracovní dokument o systémovém
přístupu k takzvaným „IDPs“ – uprchlíkům ve vlastní zemi. Tito lidé utíkají
kvůli ozbrojeným konfliktům nebo přírodním pohromám, případně kvůli
klimatickým změnám.
Jak hodnotíte investice Číny v rozvojových zemích?
Na rozdíl od EU, která podmiňuje své investice respektováním lidských
práv a řádnou správou věcí veřejných, Čína pro většinu svých investic žádné
rozvojové podmínky neklade a soustřeďuje se na strategické suroviny.
Její investice v afrických státech s despotickými režimy přispívají k dalšímu
porušování lidských práv a posilují obchod se zbraněmi a drancování přírodních
zdrojů. Čína by měla zlepšit transparentnost svého vnitrostátního
systému pro kontrolu vývozu zbraní.