Zlepšují |
20652 |
Zhoršují |
18675 |
Nepozoruji žádnou změnu |
11885 |
Zuzana Roithová vítá opatření EK na posílení důvěryhodnosti elektronického obchodování | |
"Evropa musí řešit problémy, společné různým oblastem nových technologií, horizontálně, " říká poslankyně EP Zuzana Roithová a dodává: "EU musí jednat rychle, nebo jí v oblasti on-line komunikací ujede vlak konkurenceschopnosti vůči USA nebo jihovýchodní Asii." | |
[ 8. února 2007 | Autor: ] | |
Evropská komise dnes přijala tzv. Zelenou knihu, jíž chce přezkoumat ustanovení na ochranu spotřebitelů v EU a změnit je tak, aby odpovídala rychlému vývoji v digitálním světě. Spotřebitelské výdaje představují 58 procent HDP EU, proto je důvěra spotřebitelů klíčová. V elektronických obchodech podle údajů EK nakupuje přeshraničně pouze 6 procent Evropanů. Zelená kniha vyzývá ke konzultaci více než 28 konkrétních návrhů.
Zuzana Roithová, místopředsedkyně výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, připravuje o důvěře nakupujících v digitálním prostředí zprávu, ve které navrhuje Evropskou iniciativu na podporu spotřebitele v digitálním prostředí. "Je třeba zvýšit přeshraniční nákupy po internetu a posílit tak jednotný vnitřní trh EU, proto chci, aby se spotřebitel snadno a rychle dovolal svých práv kdekoli v sedmadvacítce," vysvětluje Roithová. Navrhuje také, aby Komise vydala Evropskou chartu práv uživatele v digitálním prostředí, která by přehledně shrnula dosavadní práva a formulovala i nová. Problémem je například pojem dodání při přeshraničních nákupech, vyjasnění pravidel pro vracení zboží či zjednodušení pravidel pro opravné prostředky.
Příkladem nestejného nastavení pravidel při přeshraničních nákupech je případ (Eurobarometer září 2006), kdy si zákazník v Česku koupil plazmovou televizi od internetového prodejce v Německu: zaplatil požadovanou částku, byl obeznámen s částkou za mezinárodní přepravu (cca. 80 eur), ale dodavatel náhle požadoval dalších 45 eur za přepravu do ČR. Zákazník nakonec částku navíc zaplatil, aby se vyhnul problémům.
"Je třeba zvýšit kulturu elektronického obchodu, abychom chránili spotřebitele, a zároveň ho poučit o jeho právech, zvýšit jeho sebevědomí," podotýká europoslankyně Roithová.