Zlepšují |
20809 |
Zhoršují |
18759 |
Nepozoruji žádnou změnu |
12010 |
O reklamaci bot se ve školách neučí, mělo by se | |
„Sebevědomí spotřebitelů je tak vysoké, jak dobře znají svoje práva,“ říká Zuzana Roithová eurospolankyně (EPP-ED). | |
[ 2. dubna 2007 | Autor: Cesko.iHNed.cz 2. 4. 2007 12:47 ] | |
Pevnost a kvalita toaletních papírů a nebo vlastnosti gumového medvídka namočeného ve vodě, také toto zkoumali studenti středních škol v soutěži "Cesta do Evropského parlamentu." Cílem soutěže bylo naučit mladé lidi znát svá spotřebitelská práva a otestovat, jak dobře se ve spotřebitelské problematice orientují sami prodávající. Celkem 266 týmů z celé republiky testovalo své okolí i výrobky běžné spotřeby. Soutěž zaštítila europoslankyně Zuzana Roithová (EPP-ED) a Sdružení obrany spotřebitelů ve spolupráci s nadací Generation Europe.
"Stalo se nám, že jsme přišly do obchodu, který byl úplně prázdný, a v něm dvě prodavačky, které si lakovaly nehty, přesto nám sdělily, že na nás nemají čas," popisuje své zkušenosti jedna ze členek vítězného týmu z Reálného gymnázia v Prostějově. Celkem prošly pěti úkoly včetně studování spotřebitelské legislativy. Ve škole by se však o tomto tématu pravděpodobně nic nedozvěděly. České osnovy totiž téma ochrany spotřebitele neznají.
"Stejně tak, jako nás ve škole učí číst, psát a počítat, tak bychom měli získat i další dovednosti, které nám pomohou zvládat běžný život," vysvětluje Petr Jakubiček, ředitel nadace Generation Europe. "Spotřebitelskou tématiku pouze zmiňujeme, víc se jí nezabýváme," doplňuje Pavla Pecháčková, která vyučuje občanskou výchovu na gymnáziu v České Třebové.
"Učitelé mají volnou ruku, co se týče osnov, ale nemají pocit, že je toto téma důležité," dodává Ivana Picková z SOS. Právě zájem studentů o soutěž podle ní potvrdil, že pro studenty jsou spotřebitelské otázky živé a chtějí se jím věnovat. "Soutěž nás moc bavila, například jsme měly vymyšlenou letákovou kampaň v centru města," říká jedna z prostějovských studentek.
Studenti mimo jiné zkoumali, jestli škola nepřetápí a nebo nenechává příliš dlouho a zbytečně svítit světla. V rámci problému odpovědná spotřeba se věnovali nejvíce životnímu prostředí a mimo jiné fair trade výrobkům. "Mám radost z toho, jak velký zájem o spotřebitelská témata studenti mají," uzavírá Zuzana Roithová.