Mezilidská komunikace je nepochybně něčím, co nás odděluje od zbytku živočišné říše. Ostatně jak víme, na počátku bylo slovo a dnes světu vládnou informace. Telekomunikace v České republice jsou ovšem nepochybně něčím, co jinde nemá obdoby a jak možná nevíme, nejlépe by tomuto našemu světu ve státě slušelo jméno Telekocourkov. Patrně většina občanů při sledování medializovaných trampot Jana Krause s reklamací iPhonu mohla mít na základě vlastních zkušeností s tím či oním operátorem pocit, že jde vlastně o jejich příběh. I já jsem před dvěma lety chtěla změnit operátora a přestože smluvně šlo vše hladce, zadrhával se přenos ještě řadu týdnů na (ne)předávání servisního čísla, jemuž nepomohl ani bezpočet telefonátů a osobních urgencí. Mezitím mi operátor odpojil nejen telefon, ale i internet, který je pro mou práci nepostradatelný. Jak jsem zjistila na sociálních sítích, šlo o zavedenou praxi, nikoli o smolnou náhodu. Účelová taktika totiž úspěšně odrazovala další uživatele od záměru přejít k jinému poskytovateli služeb. Můj problém oba operátoři nakonec vstřícně po čase vyřešili, ale pro další spotřebitele se nic nezměnilo.
Z principu jsem tedy požádala Český telekomunikační úřad (ČTÚ), aby našel systémové řešení, které nedovolí klást administrativní překážky pro spolehlivý a rychlý přechod k jiným operátorům. A pozor: jakmile úřad zasáhl, místo kontroverzního systému tzv. servisních čísel, bylo zavedeno interní číslo, tzv. identifikátor a přechody zůstaly dál noční můrou. Dost mne tenhle "náš Kocourkov" naštval a rozhodla jsem se, že to kvůli našim spotřebitelům nevzdám. Ale až po dalším kole mých stížností a to v průběhu skoro dvou let byl problém konečně vyřešen. Mohla bych mít radost, ale nemám. Závazné právo na snadnou přenositelnost čísel jsme totiž s kolegy v mém výboru v Evropském parlamentu prosadili už v roce 2009 v rámci tzv. Telekomunikačního balíčku*. Členské státy nečekaly na stížnosti europoslanců a samy tomu brzy přizpůsobily svá národní pravidla - jenom Česká republika zvolila taktiku mrtvého brouka! A tak zatímco jsme u nás museli čelit další roky bezprecedentním překážkám, v řadě evropských zemí šli naopak ještě dál nad rámec směrnice EU. Třeba Belgičané mohou zrušit smlouvu s operátorem hned, aniž by museli čekat měsíce či léta, než jim doběhnou uzavřené (nevýhodné) smlouvy.
* -
www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+IM-PRESS+20091112BKG64357+0+DOC+XML+V0//CS Z mého blogu na Aktuálně.cz:
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/zuzana-roithova.php?itemid=20459